Вдосконалення форм і методів

Вдосконалення форм і методів


Пріоритет податкової  – створити кращі умови для діяльності легального бізнесу, –  заступниця начальника ГУ ДПС у Волинській області Світлана Сава.


Завершився 2020 р., що  безумовно увійде в історію як рік гуманітарних  та економічних викликів. Світова пандемія Covid-19 суттєво скоригувала бізнес-плани потужних підприємств та стала справжнім випробуванням для малого бізнесу. Зі свого боку, податківці обіцяли не перевіряти тих, хто найбільш потерпає від наслідків світової пандемії. Отож, про вплив коронакризи на ситуацію з перевірками  бізнесу на Волині, податкові канікули для малих підприємців та дистанційну взаємодію фахівців податкової служби з платниками ми поцікавилися в заступниці начальника Головного управління ДПС у Волинській області Світлани Сави.

– Світлано Євгенівно, коронакриза зупинила перевірки бізнесу зовсім чи все ж таки податкові ревізори перевіряють певне коло бізнесменів? На кому зараз зосереджена увага податківців?

– Від моменту запровадження карантину передбачено припинення планових документальних перевірок  господарюючих суб’єктів.

 Оскільки жорсткі обмеження, що вплинули на діяльність господарюючих суб’єктів, запроваджено у березні минулого року, то наші податкові ревізори у першому кварталі 2020 р. перевірили лише частину із запланованих до перевірок платників. Перевірялися торік і платники ПДВ, які своїми господарськими операціями створювали ризики для наповнення бюджету, тобто мали намір приховати прибуток чи сформувати фіктивний податковий кредит.

Наголошу, що мораторій на перевірки не поширюється на платників акцизного податку та платників ПДВ, які претендують на бюджетне відшкодування або формують від’ємне значення з ПДВ. І це правильно, оскільки найбільше зловживань, як правило, виявляється саме у сфері реалізації підакцизної продукції  та з-поміж платників податку на додану вартість.

Тому малому бізнесу, який працює, але  не є платником ПДВ чи акцизного податку, підстав нарікати на перевірки немає.

Якщо фактичні перевірки проводяться без попередження і повинні з’ясувати  дотримання вимог закону у сфері реалізації підакцизної групи товарів та готівкового обігу, то планові і позапланові перевірки передбачають досить серйозну аналітичну роботу та підстави для контрольно-перевірочних заходів.

Насамперед, ми маємо належне інформаційне-аналітичне забезпечення для того, щоб своєчасно виявляти ризикові господарські операції, зупиняти реєстрацію сумнівних податкових накладних і в такий спосіб запобігати бюджетним втратам.

Разом із тим, фактаж, який ми готуємо перш, ніж вийти на документальну перевірку, передбачає комплексний аналіз діяльності платника. Тобто, підприємство, яке працює легально та не помічене у сумнівних господарських зв’язках, що мають на меті так звану оптимізацію сплати податків, не підлягає перевірці.

Однак, тих представників бізнесу, які своїми фінансовими операціями створюють не лише ризики для бюджету, а й нерівні конкурентні умови загалом в середовищі підприємництва, ми маємо право перевірити на законних підставах.

– Запитання звичайного обивателя – а яка користь від цієї Вашої роботи?

– Звичайно ж, що наша протидія сумнівним оборудкам запобігає бюджетним втратам. Це , якщо говорити про фінансовий ефект для бюджету.

До речі, саме завдяки підрозділам податкового аудиту у 2020 р. на Волині документально підтверджено, що окремі волинські бізнес-структури мали намір безпідставно скористатися фіктивним податковим кредитом майже на 17 млн грн. Окрім того, податкові ревізори зупинили спроби незаконно відшкодувати 3,7 млн грн ПДВ.

Загалом за підсумками минулого року волинському бізнесу в ході усіх перевірок, в тому числі фактичних,  донараховано 76,5 млн грн грошових зобов’язань. 37,7 млн грн ще торік сплачено. Загалом представники бізнесу, яких перевіряли підрозділу аудиту Головного управління ДПС у Волинській області,  погодилися, що наші донарахування в сумі 65,3 млн грн – обґрунтовані. Тобто, бюджет отримає ці кошти.

Але не менш важливо, що наша робота сприяє більш чесним конкурентним умовам у середовищі представників підприємництва, тобто ми захищаємо легальний бізнес від непорядної конкуренції з боку тіньового. Кращі умови для діяльності легального бізнесу – більше податків до бюджету.

До речі, зверну Вашу увагу, що минулого року в області зростала кількість платників податків. Важливо, що платники ПДВ декларували ріст обсягів та нарахування ПДВ до сплати.  Це теж чинники, які сприяли росту надходжень.

– Тим не менше, малий бізнес нарікає на великий податковий тягар.  Через карантинні обмеження підприємці втрачають доходи, а їх натомість ще й змусять придбати власним коштом касову техніку?

– Мораторій на перевірки, відтермінування встановлення касової техніки та вже друге за рік звільнення від сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і єдиного податку певного кола підприємців – це реальна допомога бізнесу від держави. Відповідно до останніх законодавчих змін, обов’язковим застосування РРО стане з 1 січня 2022 р. для більшості представників підприємництва.

Втім, підприємці, які здійснюють ризикові види діяльності, а до них віднесено реалізацію лікарських засобів і виробів медичного призначення, послуги у сфері охорони здоров’я, торгівлю дорогоцінним і напівдорогоцінним камінням, складною побутовою технікою, в тому числі ті, які працюють в умовах ІІ та ІІІ груп спрощеної системи оподаткування, вже із наступного року зобов’язані використовувати РРО. Тобто, без РРО зможуть працювати лише підприємці І групи спрощеної системи оподаткування.

– Чи є менш вартісна альтернатива класичному касовому апарату?

– Звичайно, що є. І про це подбала податкова служба. Ми пропонуємо бізнесу програмні реєстратори розрахункових операцій. Цими програмними РРО вже користується чимало представників підприємництва.

Без додаткових фінансових витрат кожен представник підприємництва може скористатися можливостями, що пропонує Державна податкова служба України. Детальна інструкція та наочні матеріали, зокрема і відео роз’яснювального характеру, про те, як правильно зареєструвати програмний РРО, доступні широкому загалу на вебпорталі ДПС України у банері «Програмні РРО».

– Нам доводиться часто зустрічатися з різними людьми. Від одного підприємця почули нарікання на недосконалість податкового законодавства. Наприклад, підприємцю треба завантажити машину. Це дві-три години роботи, на які він наймає людей, яких не може оформити офіційно. Як бути у цій ситуації, бо ж штраф за використання найманої праці без оформлення дуже великий?

– Кожна праця має бути належно оформлена та оплачена – це в інтересах громадян, які працюють, і держави, яка отримує відповідні надходження до бюджету. Якщо працівник працює повний робочий день і постійно, то працедавець зобов’язаний укласти трудовий договір і виплачувати заробітну плату не менше мінімального розміру, гарантованого державою.

Щодо ситуації, про яку Ви розповідаєте, то закон дозволяє на певний вид робіт чи послуг укладати цивільно-правову угоду, на підставі якої здійснюється оплата праці. У цьому випадку нарахування та сплата податків, зокрема ПДФО та військового збору, а також нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, здійснюється від фактичних доходів, виплачених працівнику.

Тобто, твердження про те, що такий вид робіт як завантаження чи розвантаження,  не передбачає офіційного працевлаштування, неправильне.  Укладаючи цивільно-правову угоду на певний вид робіт чи послуг, підприємець не порушує закон, а наймана особа отримує соціальні гарантії, оскільки працедавець сплатить за нього єдиний внесок.

Варто застерегти бізнес від використання цивільно-правових угод у ситуаціях, коли виконувана робота передбачає постійне офіційне робоче місце. 

– Від паперового формату країна активно переходить в режим електронного спілкування. Наскільки податкова служба доступна онлайн?

– Сьогодні податкова служба максимально доступна у режимі онлайн громадянам і представникам бізнесу. Кожен може дізнатися про сплачені податки, отримати інформацію з реєстрів чи адміністративну послугу, подати заяву, запит чи звітність через наш Електронний кабінет.  

Традиційно, що найбільше  прихильників електронного формату спілкування –серед юридичних осіб. Але сервісами податкової може скористатися кожен, хто  потребує інформації від податкової служби.

Робота в Електронному кабінеті, за адресою: http://cabinet.tax.gov.ua , вимагає кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, тобто електронного цифрового підпису. Його можна отримати в будь-якого кваліфікованого надавача електронних довірчих послуг, наприклад під час візиту до податкової служби чи дистанційно за допомогою «Приват 24».

Маючи електронний цифровий підпис, Ви зможете стати активним користувачем електронних сервісів держави.

– У сучасному динамічному світі найбільш доступна, оперативна  і комфортна комунікація – у смартфоні. Податкові сервіси доступні власникам смартфонів?

– Податкова вже може  максимально швидко інформувати  через месенджери Telegram та Viber, які найчастіше використовують власники мобільних пристроїв,  про стан розрахунків з бюджетом, реєстраційні та облікові дані, результати обробки податківцями звітів та строки подання звітності і сплати податків. Цей електронний сервіс «InfoTAX» доступний усім користувачам Електронного кабінету ДПС.

Планується, що у 2021 р.  «InfoTAX» надаватиме можливості для  заповнення звітності для платників єдиного податку,  переходу до сплати податків у «два кліки»,  оповіщення про виникнення податкового боргу, а також про можливість виникнення податкового боргу у разі несвоєчасної сплати.

Впевнена, що податкова адаптуватиме свої електронні сервіси відповідно до потреб платників податків. Однак, процес вдосконалення нашої електронної взаємодії  повинен бути обопільно активним.

Найбільш комфортні умови для спілкування платників податків і податкової забезпечують саме сучасні і зручні електронні сервіси. 

– Тобто, волинським декларантам Ви рекомендуєте звітуватися про доходи через Інтернет?

– Звичайно. Електронний формат – сучасний і зручний спосіб подати звіт, не відвідуючи податкову інспекцію.

До речі, на офіційному вебпорталі ДПС в Електронному кабінеті у розділі «ЕК для громадян» працює спеціальний електронний сервіс «Декларація про майновий стан і доходи».

За допомогою цього сервісу можна заповнити декларацію та надіслати її до контролюючого органу в електронному вигляді з копіями первинних документів, зокрема, для використання права на податкову знижку. Нагадаю, що для реєстрації в Електронному кабінеті потрібен кваліфікований електронний підпис.

Власне, відповідальне декларування доходів та чесна сплата податків  у такий складний період – це  індивідуальний посильний фінансовий внесок кожного у добробут нашої держави.

– Дякуємо за змістовні та вичерпні відповіді!

Інтерв'ю вели

Василь ФЕЛЕНЧАК,
Володимир ПРИХОДЬКО.

На фото Віктора РАЙОВА: Світлана Сава.

  • Коментуйте FaceBook
  • Коментуйте ВКонтакте
  • Опитування
  • Результати

Хто в раді головний: депутати чи голова?

Хто в раді головний: депутати чи голова?

Голова, бо обраний всенародно. (4) - 22.2%
Депутати, адже можуть його звільнити. (6) - 33.3%
Виборці, бо вони носії влади. (3) - 16.7%
Мені байдуже. (5) - 27.8%